Monday, July 15, 2013

Apa lagi kau mahu?

Assalamualaikum,



[beli buku online yang membuatkan perassan bercampur baur: happy sbb dah dapat buku yg dikehendaki, sedih sbb abis duit]

Entry yang saya tulis di sekolah pagi ini adalah berdasarkan perasaan saya. Memula rasa tertekan sbb tak dapat reach supervisor utk dapatkan feedback pasal proposal, tapi time2 dah nazak pagi tadi, Alhamdulillah, Allah permudahkan untuk saya. Dr Zairus sms pagi2 (dapat hidayah subuh selepas sahur agaknya), suruh proceed dengan apa yg ada. Ok...satu perkara dah settle - legaaaaa...

Ada yang bertanya: kenapa? kenapa nak sambung belajar? They really want to have my insights. Saya takde jawapan yg tepat disebabkan saya tidak ada specific purpose. I just love and enjoy what I am doing. Saya dari dulu pun bukanlah dari kategori orang yang pandai2, tapi saya suka membuat dan mencari sesuatu luar dari syllabus dan saya rasa puas. No specific purpose. Bukan untuk naik pangkat, bukan untuk glamer. 

Apa dalam fikiranmu Intan?

1. Bila amek Master @ PhD je org ingat kita nak jadi lecturer. Tapi.... to be honest, buat masa ini (takmo cakap takbur @ riak) saya masih tak berminat langsung dgn dunia bersyarah-syarah ni. I just love to be with kids at the moment. Pengalaman saya menjadi pensyarah selama setahun di Akademi Bahasa UiTM Shah Alam, L&G Twintech dan Pensyarah Sambilan di UTM selama 6 tahun adalah pengalaman2 yang saya belum terpanggil untuk mengulanginya lagi.

2. Then mungkin kita sendiri akan menyoal: "dalam hati siapa tahu?'.... Sungguh! Langsung tak jeles bila dengar kawan2 dapat better promotion, ataupun bertukar profession dari guru ke pensyarah. Selamat Maju Jaya untuk rakan-rakanku yg telah pun bergelar pensyarah di IPT2 tempatan.

3. Org akan bertanya lagi? - Nak buat apa sambung2 belajar ni? Tak boleh ke ko fokus mengajar je kalau ko betul2 suka dengan budak2?
Ohhh...sungguh sadis soalanmu itu. Mcm ni lah. Dalam hidup kita, kita mesti nak mencapai sesuatu, hatta KPI nya hanya untuk membeli sebiji henfon, ataupun keinginan utk upgrade dari TV 32 inci ke 40 inci (perumpamaan sahaja). Like what I've said, this is my passion too. Saya suka membuat perkara yang 'ini'. To tell people, and to question people what they are doing may not be right, sama lah seperti mengatakan "aku bagus, kau tak bagus". Setiap manusia mempunyai keinginan dan kebolehan yang berbeza. Sama juga bila kita menyatakan kehairanan kita bila org beli make up Bobbi Brown, instead of Silky Girl. Harga itu satu hal, tapi kualiti juga satu hal. Tapi kenapa kau nak beli juga walaupun mahal?  See?

 Oleh itu rakan-rakan, bila ada dalam kalangan rakan-rakan kita yang sambung belajar, doakanlah mereka ya. Saya juga memohon doa dan restu dari semua rakan-rakan saya yang budiman. Sekiranya saya terkhilaf dalam perkhidmatan, itu adalah khilaf saya yg mungkin tergelincir dalam mengimbangi antara mengajar dan belajar. Tapi percayalah, usaha ini murni, dan janganlah dipandang sebagai satu alasan untuk menghentam hasil kerja saya, sedangkan saya juga manusia biasa. Doakanlah saya agar tabah, cekal dan berani dalam meneruskan perjuangan menimba ilmu ini.





Salam Ramadhan Al-Mubarak.





4 comments:

  1. aku xheran dan xakan pandang apa org lain nk cakap n mengadu domba...slama ni byk yg aku dgr n ddk diam menilai...skrg masa utk AKU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. I am the other way round Aza. Tetap akan terkesan dgn apa yg org ckp. Cuma, mungkin feedback aku berbeza beza mengikut keadaan. Biasanya aku akan cuba bangkit semula.

      Delete
  2. Intan..I think you really have a clear conscience about what you are doing..really salute u....May you are always healthy and keep strong faith. Allah is always there for those who are truthful, honest and sincere. Best wishes and I hope there will be more Intan Haryati......keep up and congrats!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Thanks byk2 Kak Chah. Doakan intan ye?

      Delete