Wednesday, July 24, 2013

Homemade Capati dan Kari Super Sedap!

Assalamualaikum,

Apa kabar semua? Alhamdulillah hendaknya. Kali ini saya nak share resepi Capati cara Mak saya, di mana saya tetiba dapat seru nak masak bulan puasa ni. Nak makan kat kedai, biasalah, tak tau lagi kualitinya macam mana. So, kena lah buat sendiri ye.

Ok, memula, beli Tepung Atta yg satu pek RM4 tu. Kalau utk 4 org makan ni, saya guna cuma setengah paket tu.

1. So....1/2 peket + air garam + margerin (minyak sapi lagi sodap!) = ulilah sesuka hati asalkan jadi macam doh roti. Biarkan lebih kurang 1/2 jam atau sejam sebelum uli.





2. Sementara tu, sediakan bahan2 utk buat kari ala2 mak saya yang sedap tu.

  [sebiji bawang besar + 5 biji bawang merah + seinci halia + 3 biji bawang putih + secubit halba = blend]


3.   Jangan lupa preparekan bahan2 suka hati.



4. Tumis bahan2 yg dah diblend, lepas naik bau, baru tumis kari. Then, masukkan ayam dan kentang dulu.
   Then, masuk santan, baru masukkan carrot. Masuk garam, kiub ayam, dgn air asam. Laaaaast sekali, masukkan kacang panjang dan lada potong. [kalau ada terung dan bendi laaaaagi sllluuurrrrp!]

 [tadaaaaaa....kari dah siap!]


5. Selepas sejam, boleh lah dicanaikan capati tu. Tapi sebelum tu, bulat2 kan dulu supaya berat dan saiznya sama.


6. Proses menggelek dan mencanai pun bermula lah.... [time ni akan messy sesgt]




pastu bole le goreng tanpa minyak. Tapi sorry tau sbb takde gambar product sbb time menggoreng tu, En FA pun balik dan ajak buka umah MIL pulak. So, lepas goreng tu, terus masuk Tupperware.

Cubalah! Pasti yummy.

No comments:

Post a Comment