Monday, December 2, 2013

Grilled Salmon in Hollandaise Sauce

Assalamualaikum,






Dah lama betul saya tak mengemaskini blog saya kan? hmm...dah berhabuk. Macam-macam dugaan yang mendatang time cuti sekolah ni, tapi Alhamdulillah, setakat ini saya masih mampu mengharunginya.

Ok kawan-kawan, hari ini saya nak berkongsi resepi tentang menu yang saya agak suka memasaknya sbb ianya sangat simple, sedap dan mudah untuk disediakan. Seriously, saya betul-betul suka lah. Pastu, bila upload di Facebook, ramai pula yg pm utk bertanyakan resepi sbb hollandaise sauce ini adalah sauce yang agak asing dalam masyarakat Melayu. So, bila saya minta Gugel je, ramai yang meminta saya utk me'nyimpelkan'  resepi ini kepada Bahasa Melayu dan veri org Melayu. Lagipun, melalui pembacaan saya, dikatakan Hollandaise Sauce adalah sos yng paling sesuai untuk makanan laut seperti salmon, crab dan juga lobsters. Jom, saya share resepi ya?


1. Ambil US potato dan baby carrots, rebus sampai lembut. Bila dah lembut, tapis, ketepikan dulu.
    
              Untuk membuat Potato Salad 
     
             1. Potato
                 Salt dan Pepper
                 Mayonis
                 Chives (kucai) dan Parsley (daun sup) , gaulkan ikut jumlah yg disukai.


2. Ambil Asparagus dan baby carrots, rebus, toskan dan kemudian goreng tohor dengan butter dan garlic. Settle.


3. Salmon, grilled dengan salt dan pepper je, seriously less is more. Tak payah tambah bahan bukan-bukan. Masaknya pun jangan lama-lama sbb nnti jus dlm salmon tu akan keluar semua. Sekejap je, tak sampai 10 minit utk kedua-dua belah.


4. Last sekali...kita buat Hollandaise Sauce nya;

    Ambil 2 biji telur kuning sahaja.
    Masukkan dlm bekas dalam keadaan double boiled.
    Sambil double boil tu, kacau kuning telur tu dan ianya sangat penting supaya telurnya tak berbiji-biji mcm       telur dadar.
    Masukkan air sikit, salt dan pepper.
    Pastu, masukkan butter sikit demi sedikit sampai agak likat.
    Lastly, bila agak-agak telur dah masak, masukkan jus lemon. (agak-agaklah, makcik tak gheti nak bg sukatan yang precise sbb saya ni masak main campak-campak je, ikut sedap mulut)
     [time masukkan lemon tu, secara automatik warnanya akan jadi sgt cantik atas dasar tindak balas kimia]




Lasssssstttt sekali, hidangkan dengan cara assemble semua bahan-bahan tadi:

Grilled Salmon,
Potato Salad,
Pan Seared Asparagus and Baby Carrots
Hollandaise Sauce.


            Taraaaaaaa.....!! my 30 minutes meal ala Jamie Oliver (hahahhaha...poyolah mak!)

p/s: memasak itu mudah.



No comments:

Post a Comment