Sunday, January 26, 2014

Hopeless

Assalamualaikum,

Hopeless.

Sebenarnya agak janggal perkataan-perkataan yg membawa maksud kurang enak diutarakan oleh insan yang bernama Intan Haryati ini. Perkataan-perkataan yang selalu dinyatakan selalunya bersifat positif, ceria dan bermakna. Tapi akan ada sesuatu ketika, ketika keadaan berada di luar kawalan kita, kita tetap akan berasa sesuatu perkara itu kurang bermakna dan kurang bermanafaat.

ceritanya begini,

saya, adik saya Dayah dan Ayah kami telah bersepakat menjalankan perniagaan Homestay. Saya bertugas sebagai 'Pegawai Marketing', Dayah sebagai Pegawai Domestik dan Ayah pula sebagai Penasihat Kewangan. Semuanya berjalan lancar sehinggalah saya sendiri terpaksa berhadapan antara nilai-nilai kemanusiaan dan nilai perniagaan, apabila berurusan dengan pelanggan-pelanggan yang memerlukan.

nak dijadikan cerita, ada seorang customer memohon untuk menginap di homestay selama setengah bulan sementara dia dan keluarganya menemui rumah sewa yang lain di Yong Peng. Allah... bila ada yang memohon sebegitu, manakan saya tidak simpati?? Saya sendiri pernah merasakan sukarnya untuk membina keluarga dan saya sendiri pernah merasakan betapa sukarnya memulakan keluarga di tempat yang begitu asing, tanpa sesiapa yang dikenali, dan mengharapkan agar orang lain dapat membantu, atau sekurang-kurangnya mengerti. Saya begitu gembira untuk membantu, (tentulah dengan kadar yang berpatutan dgn kos melepas sekiranya ada customer lain mahu menginap), akan tetapi, malangnya Ayah tidak mengizinkan atas kerisauan yang saya tak dapat  fahami, walaupun telah berbincang berkali-kali. End of story.

Saya rasa:

Hopeless. 
Kesiannya dia...
Marah kepada diri sendiri,

ada orang datang secara terus kepada saya, untuk meminta bantuan, tapi saya tidak dapat membantu kerana kuasa tidak terletak di tangan saya.

whoever you are out there, [Puan Marina from Labis and her 3 yo daughter], I deeply apologised. I just want you to know

I feel bad
I feel useless
I feel horrible.
I feel mad to the world.
and I want you to know I pray that Allah will make it convenient for you, and your family too.



Love, 
Tuan Rumah yang tak punya kuasa sebab rumah tu bukan saya punya.



   ps: Gambo kasut ni saya upload sehari selepas original post ini, untuk mendamaikan hatiku yang lara kerana kasut ini sungguh hensem dan sungguh kumimpi-mimpi selalu.
          Aritu try usha kat JPO, dia kata takde kat outlet tu, pastu gi Mahkota Parade, rupa2nya baru saya tau model ni hanya ada di Klang Valley.

Soalannya: bila nak pegi beli, sedangkan dah 2 tahun saya tak gi KL?

6 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku delete sbb ko terpost dua kali daaa... heheheheh

      Delete
  2. Insyaallah intan...moga dia selamat n ada yg membantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah...tu lah, aku harap2 pun dia ok. dgr macam desperate sgt aritu, aku yg risau.

      Delete
  3. Kt timberland nilai ada intan,br smlm aku usha..meh la dtg umah aku,aku bwk ko eh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izaaahhhh...insyaAllah sblm ko fly eh? nnti aku gi sana single-mingle je. hehehehehhe

      Delete