Sunday, August 7, 2011

puding karamel

Assalamualaikum,

Hari ni dah hari yg ketujuh kita menunaikan ibadah puasa untuk tahun 2011 ini. Alhamdulillah...diberi kesempatan untuk menjalani ibadah ini untuk kesekian kalinya...

Ok, kali ni takmo membebal panjang. Cuma saya nak kongsi resepi yg tersaaaaannggggatttt lah mudahnya untuk dibuat sendiri dirumah. Saya, kalau dah buntu, atau tak sempat sgt nak buat kuih-kuih lain, saya rasa, inilah yg paling simple, hatta budak darjah 6 pun bole buat tanpa ragu-ragu.



ok, cuba tgk resepinya.....atau  step2 canne nak buatnya.


1.  panaskan periuk kukus.

2. ambil loyang, dan 2 sudu besar gula. Letak atas dapur, masak sampai ianya bertukar keperangan. Ketepikan.

3. pukul 7 biji telur + 1/2 cawan susu manis + 1 cwn susu full cream + 1 cwn air + satu teaspoon vanilla.
   Pukul sampai sebati.
   [kat sini anda bole adjust kemanisannya. agak2 manis sgt, kurangkanlah susu pekatnya].
   tapi, bole dikatakan saya ni jenis org yg kurang sikit dgn makanan manis, so pada saya, yg ni just nice.

4. Tuang dalam loyang yg ada caramelised sugar tadi, kukus dgn periuk yg betul2 dah panas selama 20 minit.


then, kuarkan dari periuk dan sejukkan kat room temperature dulu, baru masuk dlm fridge.

Serve best when cold  = paling dahsyat sedap rasanya bila sejuk.... :)


Hehhehe...sorry ye, time nak buat benda ni, kamera saya telah dilarikan oleh En FA ke Port Dickson. Kamera henfon pun takdek. Yg dpt bila ianya dah jadi produk, baru dpt snap picture. Nnnti2 lah saya add gambar (itu pun kalau saya nak buat lagi dlm masa terdekat)


Amacam, senang giler kan? Jom lah buat kat rumah.

No comments:

Post a Comment