Thursday, February 23, 2012

Kegagalan Adalah Satu Permulaan (Part 2)

Assalamualaikum,



[breakfast bila ntah, terbangun lambat, sempat buat cekodok manis dgn teh o je, plus bekal2 Azeem & Tisya. Tapi sempat jugak snap sbb aritu kena bwk kamera gi sekolah]


Lamanya dah tak masukkan entry. Tak lah busy sgt, cuma mmg tengah takde vibes nak menulis blog. Dah nak hujung bulan macam ni, baru ada panggilan nak berkongsi cerita.

Ok, entry kali ni adalah sambungan kepada entry sebelum ni, cuma kali ini, dari sudut berbeza pula. Surviving a family, terutama yg sgt hectic macam saya ni, to be honest, bukanlah perkara mudah. Saya akan bangun seawal 4.45 pagi untuk menyiapkan sarapan, menyiapkan diri dan anak2, settle barang etc. Kalau kena tanda buku/siapkan kerja2 sekolah, saya akan bangun seawal 3 pagi utk siapkan semua-semua tu, sbb saya bukan jenis org yg tido lambat. Sebaliknya, saya akan bangun awal.

Saya pernah diduga dalam kehidupan bekeluarga ni. Bukan sekali. Malah berkali-kali. Sebelum tinggal di rumah sendiri skrg ni, saya tinggal dgn ibu mertua saya selama 7 tahun. Sejujurnya, kata lah apa sahaja dugaan yg saya tak pernah lalui. Mungkin agak private utk diperincikan di sini, tapi secara jujurnya, disebalik semua masalah/dugaan yg saya lalui, tidak akan ada org lain yg dipersalahkan- melainkan SAYA.

Anda faham kan? Itulah maksud saya. Sebagai seorang wanita/isteri/ibu, sgt berat tanggungjawab yg dipikul. Tak basuh baju - kita kena. Balik lambat - kita kena (walaupun tuntutan tugas yg memaksa), tak masak makan malam - kita kena lagi. Pokoknya semuanya KITA. Bahkan bila suami bermain kayu tiga pun, akan dipersalahkan si isteri ni, konon-kononnya tak pandai menjaga suami dan keluarga. Kita lagi kan?

Disebalik dugaan-dugaan itu jugalah mengajar kita menjadi menjadi tabah dan cekal. Tabah tu, bermaksud sabar dlam fikiran dan minda. Cekal tu, meneruskan juga dgn segala usaha yg ada. Kadang-kadang kita ni tabah, sabar dalam hati, tapi kita tak berbuat apa-apa utk meneruskan hidup/perjuangan, jadi tabah tu jadi meaninglass jugak. Hidup bersama ibu mertua, dgn anak2 yg sedang membesar, ketika sibuk melanjutkan pelajaran Sarjana, jadi part time lecturer, etc....sumpah! sgt sukar saya lalui. Tetapi, itulah yg mematangkan saya.

Saya bernekad, saya kena atasi masalah ini!! Saya penat selepas pulang bekerja, orang lain tak tau. Mereka hanya tau apa yg saya akan masak malam ini. Saya perlukan masa bersendirian time weekend, org lain tak tau. Mereka hanya mahu saya menghadiri majlis-majlis keluarga dan `rewang' kenduri bersama mereka. Saya perlukan suami saya membantu saya menguruskan kerja-kerja rumah, org lain tidak tau. Mereka hanya tahu, suami tidak dibenarkan membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah dan suami harus di dewakan.  Mahu tak mahu, SAYA KENA UBAH DIRI SAYA SENDIRI, KERANA ORG LAIN TIDAK MENGERTI. Saya kena ubah persepsi dan mentaliti saya terhadap kehidupan bekeluarga kerana saya tidak mampu mengubah org lain. Seperti melihat awek kita time belajar dulu kena rembat dgn org lain, nak tak nak, kita kena pujuk diri kita dan meneruskan hidup kerana hanya itulah jalan keluarnya.  Namun begitu, tidak mengapa, kerana itulah yg mendewasakan saya.

Seawal perkahwinan 3 tahun, saya bertekad utk melakukannya sendiri. Penat atau tidak. basuh baju, iron, memasak, etc...pendek kata, semua saya lah. Makan? NO kedai-kedai. Ada tu mmg ada, tapi bukan ketika weekdays. Weekend je lah. Alhamdulillah, saya melihatnya dari sudut yg positif. Hasil dari pengalaman-pengalaman bekeluarga itu lah saya telah menjadi saya yg sekarang dan saya berterima kasih untuk itu.

Entry ini utk rakan-rakan saya yg membaca terutama yg bekerjaya, bekeluarga seperti saya. Seboleh-bolehnya, buatlah semua sendiri. Suami anda MUNGKIN org yg soleh, beriman, setia, tapi percayalah: manusia boleh berubah. Apabila mereka berubahlah itu nnti, semua kesalahan dan kekurangan kita akan dihighlightkan. Mmg Nauzubillah himindzhalik, tapi ianya tidak mustahil. Pada ketika itu, kita akan merasa kebenarannya. Kita akan membisikkan kpd diri kita - "apakah kita sudah melakukan yg terbaik utk dia dan keluarga kita".

Mulakan pada hari ini. Ingatan untuk diri saya sendiri sbb skrg En FA sgt rajin membantu saya membuat kerja-kerja rumah: vakum (yg ni saya mmg tak pernah buat), basuh baju, iron baju anak2 dan kadang-kadang melipat kain. Saya pun dah mula naik lemak. Hahahhaha.... tapi kalau sekali-sekala takpe, jgn selalu, ok?
Kalau yg mmg membeli sokmo tu, elakkan. Memasaklah sendiri walau apa pun alasannya (antara alasan yg saya selalu dgr :

1. "aku makan berdua je dgn laki aku. Anak aku bukan mkn sgt" - kalau kita tak ajar, mcmmana anak nak mencintai masakan kita?

2. "balik lambat lah...penat giler" - try makan supplement supaya kita tetap ada energy smpai ke malam.

3. "balik lambat. Tak sempat nak masak. kalau masak, dah jadi lambat sgt nak makan" - try arrange masa elok2. kalau lambat, apakata weekend tu beli ikan byk2, siang, asingkan ikut sekali masak. Bawang2 pun time weekend dah kupas, blend etc dulu. so bila balik lambat, tinggal masak je.

4. "husband aku tak kisah pun..." - 9/10 peratus pengalaman-pengalaman saya dan rakan-rakan saya, suami akan menyalahkan isteri tak pandai manage rumahtangga. Jgn surprise bila anda dpt tahu dr "the other side" yg "ala.....you pun bukan masak pun utk husband you". Time tu nak jawab apa?? Bagi 10 alasan pun dah tak guna. At least, kita dpt blok diri kita dari dipersalahkan. COME ON! perkara ini bukan taboo lagi utk dibincangkan.

5. "aku tak pandai masak" - belasah je menu nya. saya pun bukannya pandai, main hentam je. Tapi anak-anak ni, bila masak takde garam pun , 'hmmmm...mama masak paling sedap dalam dunia"----ayat bodek Tisya yg dah maleh nak dengar.

6. "penat, tak larat etc..." - get real ibu-ibu!! Once kita decide utk berkahwin dan mendapat anak dulu, kita tak terfikir ke yg kita akan lalui semua ini?

Entry saya ini mungkin tidak boleh mengubah anda. Anda juga mungkin tidak besetuju dgn apa yg saya cuba sampaikan. Niat saya hanya ingin berkongsi pengalaman, tips2 dan kaedah-kaedah yg bersesuaian dgn kita- ibu-ibu yg bekerjaya. Sesibuk mana pun, cubalah utk membuatnya sendiri walaupun sukar, kerana itulah pahala-pahala yg kita laburkan kpd anak-anak kita, yg akan dibawakan bersama di sana nnti. Saya juga bukanlah perfect - hanya Allah sahaja yg sempurna- tapi inilah antara usaha-usaha kita.

sampai sini saja ok, kalau rajin saya buat part 3. kalau rajin lah...mungkin dari persektif `pekerjaan' pulak. InsyaAllah....


[pekerjaan wajib every weekend nih : gosok 5 pasang baju Azeem utk sekolah pagi, 5 pasang utk sekolah petang, kasut 3 pasang, baju sekolah Tisya dgn kasut Tisya]

[sajek je....ntah dinner bila ntah: kerisi asam pedas, ayam goreng kunyit, sayur chapchai, mee goreng balance minum petang]

[dinner yg ringkas: ayam kari versi bodo (tumis bawang + kari sesaje, plus santan), kacang panjang goreng sambal, fish fillet sweet sour] - Ni yg Tisya ckp paling sedap dlm dunia. hahahahah...

2 comments:

  1. Tisya tu memang pandai membodek kan...???
    hihihiih.. thanks kak intan, sharing this..

    ReplyDelete
  2. I really salute you..hopefully really learn something from your experience. May Allah bless you and your family and mine too...

    ReplyDelete