Saturday, July 23, 2011

take care of yourself

Asalamualaikum,

Setelah beberapa hari kepala dan fikiran telah menjadi `tidak betul' buat seketika, hari ini saya `kembali'. Atas sokongan En FA dan beberapa rakan terdekat, saya dapt merasionalkan diri saya atas musibah yg menimpa saya. Saya berasa amat bertuah kerana mereka begitu memahami situasi yang berlaku dan berharap saya dapt menerima ketentuanNya. Tambahan pula, selang beberapa hari berlakunya incident ini, saya juga ada berasa heart broken di atas tindakan seorang "teman" yg bole saya kategorikan sebagai penipu besar. Tapi takpelah (positif! positif! positif!), saya berdoa agar anda beroleh kesejahteraan... Amin!

Ok, back to business.

Saya seringkali diajukan pelbagai soalan tentang beberapa cabang kerjaya yg saya ceburi. Antara soalan yg paling popular ialah :

1. Ada masa ke ko Intan?   ---- ada.

2. Macammana untuk memulakan? ---- sekiranya ada minat, adalah jalan.

3. Dari mana ko dapat tenaga nak buat semua itu? --- jom! di sini saya ceritakan dan share apa yg saya ada.


Alah...bukannnya nk jawab sgt soalan no 3 tu, tapi lebih kepada saya nak share apa yg saya lakukan dalam rejim penjagaan diri saya. whoa...rejim tu. Ini disebabkan, rakan-rakan saya berpendapat, dgn jadual saya yg agak ketat mcm muka saya lately, saya mungkin menghadapi kesukaran untuk memaintain muka tanpa jerawat, dan maintain dgn tenaga yg dikerah. Ok, jom tgk? Tapi, saya cadangkan, tgk saja tau. Kalau nak ikut, saya tak pasti. maklumlah secara biologinya, kita kan berbeza....

Kalau sampai rumah, after taking short break, saya akan mula bergerak ke K-Box saya (tmpt berkarok) sambil membersihkan diri.  ok..take a look at the picha :



St Ives scrub - guna seminggu dua kali je.

Clear Shampoo - antidandruff dan anti hair fall

Body Shop Tea Tree Facial Cleansing - dah guna sejak tahun akhir di UKM.

Loreal Cleansing Milk -apply everyday before using Tea Tree cleanser. Bertujuan untuk deep cleansing.

CrabTree and Evelyn Body Wash - whoa! tak guna tiap2 hari sbb sebotol yg anda lihat tu berharga RM128. So, setiap hari saya guna Dettol Pink and Olay Body Wash- tertinggal lah pulak dlm gambar!).

Complete Solution - mencuci dan merendam contact lens yg powernya 600 (left) dan 550 (right). Ye...saya mmg rabun orangnya. heheheheh

*bunga disebelah tu tiada kena mengena dgn proses di dlm T-Box, ianya mmg ada di dlm T-Box untuk menaikkan mood memekak sambil shower. ~ngee~

Pas kuar dari shower yg gilang-gemilang tu, yg gambar bawah ni step no 2.

Dove Leave on Conditioner - selepas bershampoo sahaja

Johnson's baby lotion untuk whole body.

Body Shop Sweet lemon Lotion untuk tangan sahaja.

Deodoran Garnier - "ukurlah sendiri" kata Fasha Sandha dulu, dan kini Lisa Surihani.  pssstttt *Lisa Surihani sgt digilai oleh En FA.

Garnier Toner - digunakan dgn kapas selepas mencuci muka.

Bedak Talkum Marks and Spencer - kalau nak guna lah.

Palmer's Cocoa Butter Oil- kalau nak, untuk menghilangkan parut. Botol kecik mcm Vitagen tu je dah berharga RM38 ^____^

untuk foundation muka - saya CUMA guna Olay Total Effects - siang (murah je, sbb tu tak putih2 macam Siti F**t*gro (awek KL yg putih melepak yg pandai masak pari asam pedas) tu...  heheheheh

dan Olay Regenerist Serum sebelum tidur.


Okay, selepas step no 2 tu, apa yg saya tenyeh di muka saya? Jom tgk...


Selepas guna Olay Total Effect with foundation tu, saya terus akan guna compact powder Bobbi Brown tu. Kadang-kadang guna yg Loreal (apa ek...lupa lah  - yg bekas biru tu). Yang tu murah je, around RM 68.

Then - Clinique Eye Shadow - harus coklat sahaja. Biru, kuning, pink, hijau - errrr tak mungkin lah!

kalau rajin - guna eyeliner Maybelline dan blusher Loreal.

hari-hari rajin, sejak 2011 ni, mascara Body Shop (to be honest - pada pendapat saya, kosmetik Body Shop sgt tidak best : compact powder mudah pecah isinya, mascara yg cepat keras, lipstick yg mudah patah dan cair) - yg saya guna ni sbb tgh nak abiskan stok time beli toilettery bag, dpt free. Biasanya saya guna mascara Maybeline dan lipstick Bobbi Brown.

Last sekali - lipstick Body Shop - cepatlah habis woi.

Perfume - currently Miss Dior Cherie - yg saya rasa sungguh `girly'...bila lah nak abis?
atau Ralph Lauren Sports - perfume ni ranking no 4 dlm senarai favourita.
1. Hugo Boss for Women
2. Ralph Lauren Romance
3. Tommy Girl
4. Ralph Lauren Sports
5. Salvatore Ferragamo

Step yg paling last: apa yg saya makan untuk keep me going everyday.



1. Spirulina - aritu makan yg Elken, beli dgn Kak Mas, dah abis, try yg Kordel's lak.

2. Anlene - patutlah saya ni makin menonjang tinggi - tapi bukan molor tau (istilah Jawa - bole dilentur)

3. Bliss Yogurt - dalam percubaan sbb ada 14 hari cabaran oleh Nestle. Kalau berjaya, saya nak tukar dari Innershine Prune yg saya selalu minum sbb Bliss is cheaper than Innershine.

4. sejak 2011 ni - Jamu Mak Dara, pagi 1 kapsul, mlm 1 kapsul. Awwww....secret lah!



Ok kawan-kawan, bottom line is, saya nak clarifykan kepada kawan-kawan yg terdekat, sebenarnya saya ni bukanlah brand concious sgt. Lebih-lebih lagi azam saya tahun 2011 ini untuk lebih bersederhana lagi. See? separuh barang2 keperluan saya, saya dah tukar kepada yg lebih murah dan mudah didapati. Cuma ada la sikit2 yg belum saya punyai kekuatan untuk tukar, seperti Bobbi Brown tu sbb kualitinya mmg ssaaaaaangat bagus berbanding jenama-jenama lain.



See? Kak Mas, I pun pakai barang2 biasa je tau.

2 comments: