Thursday, January 17, 2013

Sekolah Baru Bermula!


Assalamualaikum,


Terima kasih atas sokongan dan masa yang diluangkan untuk mendengar cerita-cerita saya. Alhamdulillah...sesi persekolahan bermula dengan lancar walaupun terdapat kekecohan di sana-sini. Azeem dah naik Darjah 4, manakala Tisya pula baru masuk Darjah 1, dan sama sekolah dengan Azeem. Maka ianya bermakna, tanggungjawab pun bertambah, penat pun bertambah. Yang berkurang cuma duit je. Hehehehhehe.

                Masuk hari ini, dah hari yang 15 (kot) sejak persekolahan bermula. Rutin pun dah kembali ke asal, dengan bangun setiap jam 4.30 pagi utk menyiapkan semuanya. Selalunya ianya mcm ni:

4.30 : bangun, iron baju saya (yg lain2 dah siapkan stok seminggu termasuklah En FA punya), sambil mengepam susu utk Nadzmi. Gadjet mengepam yg saya beli ni jenis freestyle, jadi saya bole mengepam sambil iron baju atau memasak. Handless.

5.00 : start dah kat dapur. Masak itu ini, masukkan dlm Tupperware, isi botol dengan air bekalan minuman anak-anak, hidang2 kan breakfast utk semua.

5.30 – 5.45 : dah mandi2, siap2 utk solat subuh. Sekarang Subuh masuk lambat (around 5.55- 6.00), so saya akan pakai baju kerja siap2 kecuali tudung, pastu sarung telekung, pastu habis azan je terus solat.

6.00 – 6.15 : kejutkan anak-anak. Azeem takde masalah, tapi kalau Tisya...MasyaAllah...liat sungguh kalau suruh bangun. So biasanya kat Tisya ni banyak lari timing, 6.15 baru dia bole siap.

6.15 – 6.30 : suh budak2 breakfast. Mama sibuk loading barang2 ke dalam kereta. Beg pump, beg kerja, laptop, beg budak2...

6.30 : zasssss ke sekolah.

Penat jugaklah menguruskan mereka ni. Sekarang ni, Azeem dah start kena kelas tambahan kat sekolah. So, dia balik mmg lambat. Kelas bermula 2 ptg dan habis jam 3.30 ptg, so Azeem request nak lunch jugak sbb masa antara kelas tambahan nak ke sekolah agama tu, dia tak sempat makan. Hmmm... bertambah lah kerja Mama ni. Jadi, dalam minggu ni, saya try masak lain utk bekalan tengahari dia, dan Alhamdulilah, saya berhasil. Setiap hari sblm tidur kena masak nasi putih dgn prepare lauk utk dibekalkan. Knowing Azeem yg sungguh memilih makan, setakat ni saya berjaya bekalkan ayam masak kicap (Isnin), ikan masak sambal (Kokurikulum aktiviti- Rabu) dan udang masak lemak (Khamis). Ntah lah...balik licin je tgk Tupperware tu. “Laku” agaknya masakkan saya.....

Selalunya pkl 3.30 tu saya akan pick up Azeem dari sekolah cina utk dihantar ke transit, dari transit tu dia akan ke sekolah agama. Then masa yg sama, saya pick up Tisya dari sekolah agama yg abis jam 3.30 ptg. Then, zasssss ke rumah. Azeem yg kena sekolah agama lepas kelas tambahan, hanya akan pulang jam 6.30 ptg. Ayah dialah yang jemput selalunya.

Sounds tiring kan? Memang sangat tiring tau L, tapi saya selalu cuba utk berfikiran positif bahawa setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya. InsyaAllah, saya berharap agar anak2 saya akan mengenang pengalaman ini suatu hari nnti.

Doakan saya berjaya menempuhi pengalaman ini. InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment