Friday, October 14, 2011

Pancake!


Assalamualaikum!

sepanjang peperiksaan PMR berlangsung tempohari, ada guru-guru di sekolah saya yang berpakat utk membuat mini pot luck sbb ramai yg bertugas sepanjang peperiksaan dan mungkin kesuntukan masa utk ke kantin. Jadi, Kak Ros dan Nadia (Guru Kaunseling SMKTP) selaku tuan tanah kedaung (actually Bilik tu dijadikan port sementara) utk kami meletakkan makanan. Saya ni pulak, pantang ada bab makan2 ni, jadi saya pun bersetuju nak join sepanjang minggu tu.

sepanjang minggu tu, kebanyakkannya saya bawak western food: spaghetti bolognese, fusilli salad, American breakfast dan aneka cakes & brownies, etc. Tapi bila dah tiba hari last, saya mcm buntu sket nak bawak apa sbb biasanya saya memikirkan makanan yg mudah disediakan, tak berapa costly, senang nk dibawa, bole di makan utk ramai org dan yg paling penting, mudah diterima tekak org Melayu ni. Masa saya buat fusilli salad tu, saya jadi bingung sbb biasanya kalau buat salad saya akan letak Italian Salad Dressing, Mustard atau Balsamic Vinegar, yg mana rasanya tidaklah begitu friendly pada tekak org Melayu. Tapi, last2 saya letak sos cili Thai yg jernih tu sekali and finally, fusilli salad saya itu amat digemari rakan-rakan.


Ok-ok, back to story.



Pada hari yg last pot luck mini tu, saya decide nak buat pancake je lah. Ptg tu merayau cari Maple Syrup, takde pulak. Saya pun kata, tak kisah lah, saya bawak Hershey's Chocolate Syrup dgn Blueberry je sbg topping. Pada saya, kalau kawan-kawan bole makan, ok lah tu. kalau tak abis, takpe lah - lain kali tak payah bwk pancake lagi. Tapi Alhamdulillah, ramai yg suka, malahan, pada mereka, pancake ni sesuatu yg exclusive. Diaorg tanya, berapa kotak tepung pancake Pillsbury atau Nona yg saya guna? heheheh...tak guna pun sbb pada saya satu kotak tu sgt costly lah. Jadi, sementelah rakan-rakan minta saya berkongsi resepi dan cara utk membuatnya, meh le tgk di sini:


Step 1:

225gm tepung gandum biasa + 1 sudu kecil baking powder

Step 2:

Masukkan 4 sudu gula
Step 3:

Masukkan 1 sudu besar butter
Step 4:

300ml susu segar (kalau takde, blasah susu tepung anak tu pun bole)... saya selalu rembat susu Enfakid Tisya gak... :)
Step 5:

Masukkan sebiji telur (kalau bole Gred A)


Kacauu..... sampai jadi beautiful batter mcm gambar bwh ni.

Then, tuang satu senduk batter, satu persatu.


Pastu, bila dah start keluar buih2 angin tu, baru bole terbalikkan.

Taaaadddaaaaaa!!!!!

Sungguh effortless kan kawan2?? Jom lah buat. Daripada beli kat Mekdi yg dua keping tu RM5, baik buat sendiri yg bole dpt berpuluh-puluh keping tu.


selamat mencuba!

2 comments:

  1. oh, tenkiu kak intan..
    ari tu lin beli yg pilsbury.. very costly...
    so, esok kalau takde pape memang belasah pancake la jawabnye ye isi rumah.... :)

    ReplyDelete
  2. tq intan resepi kedua dari intan yang ak dapat.....buat 2 x tahu bila...

    ReplyDelete