Monday, April 11, 2011

Fish n Chips

Assalamualaikum,

Mempunyai blog ni, banyak cabarannya. salah satu cabarannya ialah org selalu bertanya "apa tujuan ko buat blog tu?" "kot ye pun rajin masak, takkan nak masukkan dalam blog?" Hahahahahha...kadang2 terkedu jugak mendengar kritikan2 seumpama ni. Tapi oleh sebab ini blog saya, suka hati saya lah kan? Kalau anda tak berpuas hati, malah anda juga boleh membuat blog lain hanya untuk mengutuk blog saya ini.

Tak kisahlah apa pun justifikasinya. Tapi salah satu tujuan utama saya membuat blog saya yang tak seberapa ni adalah untuk berkongsi resepi. Walaupun ianya nampak mudah, tapi tak ramai juga mempraktikkannya atas kekangan2 lain. Secara tak langsung, saya juga cuba menyebarkan idea "assembling" and "very seldom cooking". Melihatkan situasi sekarang ni, sebenarnya "memasak" itu tak susah, sebab "tugas2" lain sebenarnya sudah dilakukan oleh `pengilang-pengilang' yang bertanggungjawab. Sebagai contoh: santan pun dah ada yg dlm kotak, kerisik pun tinggal beli, ayam dah siap potong, ketupat pun dah dlm peket2 kecil - tinggal rebus je. Jadi tugas kita hanya mencantumkan saje semua bahan2 ni. Itulah yang dikatakan 'assembling'. Biasanya idea ni dipraktikkan oleh wanita-wanita yang bekerja seperti saya. Maklumlah, nak parut kelapa, mesin takde. bahkan pokok kelapa pun takde. Maka, terpaksa lah beli santan peket RM1 yg sebanyak sebotol Vitagen tu je. Kalau nak buat kuah kacang, kacang pun beli yg dah siap grind. Kalau nak goreng tanpa minyak, buang kulit....ada masa ke mak?

Sama juga dengan resepi yang saya nak kongsi ni. Sebenarnya bukan resepi pun. Semua bahan dah ada di Tesco. Tinggal rajin tak rajin nak cari je (ataupun samaada nak makan atau tak je). Jom tgk apa yg kita perlukan.

6 keping isi ikan bersalut tepung tempura jenama Pacific West
french fries jenama apa pun tak kisah
sebiji lemon yg dipotong 6
coleslaw (kalau tak rajin- ganti dgn apa2 sayuran pun bole) - saya guna brocolli dgn buttered cauliflower, jenama Tesco, then saya tambah dgn sweet corn dan carrot.
sedikit sos tartar jenama Lady's Choice.


 [taaaaddaaaa...... menu mudah dinner saya mlm tadi]
 my friend LOBO said that Fish n Chip ni dah mcm Nasi Lemak kat NZ, very cheap.

[`tetamu kehormat' tadi dgn buku yg baru di pau beli dari ibunya di MpH Senai Airport]



senang kan?


mari kita sesama psycho diri memasing : "assembling is easy!!"  ahahahhaha....poyo lah...mcm Dr Azizan lak.


No comments:

Post a Comment